Gotowanie na kempingu

Gotowanie na kempingu

Wszyscy wiemy, że jedzenie na wyprawie po prostu smakuje lepiej. Nie ważne, czy chodzi to głód, który skumulował się podczas długich wędrówek, czy przez malownicze otoczenie na przerwie, albo czyste powietrze w płucach – nie ma nic tak satysfakcjonującego jak posiłek przygotowany na świeżym powietrzu.

Jednak każda plenerowa uczta wymaga odrobiny planowania, aby zagwarantować jej sukces. Czasami jesteśmy niedoposażeni lub menu jest dosyć powtarzalne. Sprzęt kuchenny na kempingu, który masz ze sobą i składniki, z którymi pracujesz, mogą uczynić z Twojego posiłku niemalże królewską ucztę albo kapitalną porażkę.

Niezależnie od tego, czy szukasz najlepszego sposobu na posilenie się po dniu samotnej wędrówki, pomysłów na kempingowe jedzenie z przyjaciółmi, czy też sugestii satysfakcjonujących żołądek, które zadowolą także całą rodzinę, mamy kilka wskazówek i pomysłów na to, aby przygotowanie było proste, a posiłki smaczne.

Gotowanie nad ogniskiem ma swój urok.

Nie wymaga dużo sprzętu – co oznacza, że nie trzeba dużo nosić, a rodzinne kempingi czy wyprawa vanem jest łatwiejsza do zorganizowania. Przy odrobinie praktyki można wyczarować naprawdę imponujące dania: od duszenia po pieczenie na ognisku, więc opcji może być nieskończenie wiele.

I ostatnia, ale na pewno nie mniej ważna sprawa: gotowanie nad ogniskiem to świetna zabawa! Kto nie lubi wspólnego siedzenia – i jedzenie – przy charakterystycznym trzasku ognia?

Ze wszystkimi zaletami, ale są też pewne rzeczy, o których należy pamiętać.

Niektóre z tych kwestii decydują, że inna forma gotowania będzie lepszym wyborem na konkretną podróż:

  • Otwarty ogień może być zakazany na Twoim miejscu obozowania. Upewnij się więc, zanim zdecydujesz się na rozpalenie ogniska!
  • Do czasu przygotowania należy doliczyć zbieranie drewna na opał, jeśli nie planujesz wziąć go ze sobą.
    Należy pamiętać, że jeśli ostatnio padało, szanse na znalezienie suchego drwa jest równe zeru.
  • O wiele trudniej jest też gotować na ogniu przy złej pogodzie
  • Gotowanie nad ogniem jest bardziej rustykalne (i bardziej brudne) i powoduje czernienie garnków. Więc, jeśli jesteś dumny z blasku swojego obozowego zestawu kuchennego, lub niechętnie patrzysz jak wszystko pokrywa się sadzą – postępuj zgodnie z poniższymi wskazówkami lub wybierz inny sposób przyrządzania posiłków

Kilka cennych wskazówek

  • Podczas gotowania na otwartym ogniu: posmarować spód i boki garnka mydłem. Sadza przyklei się wówczas do mydła, a nie do patelni. Wystarczy nałożyć cienką warstwę, pamiętaj, nikt raczej nie zachwyci się kolacją à la Biały Jeleń!
  • Pamiętaj o zapałkach lub innych narzędziach do rozpalania ognia Zaoszczędzi to czas (i marudzenie). To nie jest odcinek Beara Gryllsa. Nikt nie musi patrzeć, jak jęczysz i prychasz podczas rozpalaniu ognia z garścią wilgotnego mchu i dużą dozą frustracji.
  • By zminimalizować problem związany z myciem naczyń po posiłku: zagotuj wodę podczas przygotowywania jedzenia. W ten sposób wszystko będzie gotowe do zmywania pójdzie raz, dwa.

A kiedy skończysz: Upewnij się, że zagasiłeś ognisko, zanim ruszysz dalej! Nikt nie chce być powodem pożaru.

Kuchenka kempingowa to kolejna popularna opcja.

Jeśli Twój kemping ma zakaz palenia ognisk, lub potrzebujesz bardziej niezawodnej i czystszej metody gotowania, to może to być Twój najlepszy wybór. I nie musisz zbierać drewna na opał!

Świat kuchenek i piecyków kempingowych jest ogromny i różnorodny. Te sprytne rozwiązania to cała paleta opcji: od lekkich przenośnych kuchenek (idealnych dla wędrowców na długich dystansach) po solidne kuchenki gazowe z blatem kuchennym i ciężkimi kuchenkami wolnostojącymi (dla głodnych rodzin i dużych grup). Jednak w porównaniu do gotowania na otwartym ogniu, konstrukcje te oferują zazwyczaj szybszą konfigurację, znacznie lepszą kontrolę temperatury i ułatwiają gotowanie niektórych potraw.

Uwaga: Kuchenki gazowe i na inne paliwo nie są przeznaczone do użytku w namiotach! Grozi to zatruciem, wybuchem albo pożarem!

Wskazówka:

  • Używaj pokrywek do garnków. Skracajączas gotowania, zmniejsza zużycie paliwa i chronią żywność przed rozpryskiwaniem, wysychaniem oraz owadami.
  • Używaj ochrony przed wiatrem i innych akcesoriów kempingowych, aby chronić płomień i utrzymywać ciepło.
  • Używanie wymiennika ciepła podczas kilkudniowych wyjazdów w celu regulacji zużycia paliwa.
  • Jeśli paliwo płynne jest w dotyku brudne, przed użyciem należy przepuścić je przez filtr do kawy.
  • Zapalniki piezoelektryczne czasami zawodzą, więc zapasowe zapałki będą dobrym pomysłem.

Grille kempingowe:Czym byłby ten artykuł, gdybyśmy nie wspomnieli o grillowaniu?

Symbol otwarcia letniego sezonu i uwielbiane przez ogrodowych kucharzy – grillować można na wiele sposobów, począwszy od tych znanych, jednorazowych zestawów, po superzaawansowane kempingowe grille gazowe.

Tutaj także należy zachować tę samą ostrożność, co przy gotowaniu na otwartym ogniu. W zależności od miejsca, w którym planujemy grillowanie, należy albo poszukać źródła, albo zabrać ze sobą odpowiednie paliwo i sprawdzić, czy grillowanie w tym miejscu jest dozwolone.

Wskazówka:

Jeśli nie posiadasz wersji jednorazowej, naucz się jak prawidłowo czyścić i konserwować grill – naprawdę się to opłaci!

  • Posmaruj grill olejem. Zapobiega to przywieraniu i przypalaniu się żywności na ruszcie
  • Unikaj szturchania i częstego obracania jedzenia. Prowadzi to do wysuszenia i przyklejenia się do rusztu
  • Użyj rozpałki do kominków z węglem drzewnym, aby szybko rozpalić węgiel do grilla.

Jak już dobrałeś odpowiedni sprzęt do gotowania do swoich potrzeb, to musisz pomyśleć, co znajdzie się w menu. Na szczęście nie trzeba być szefem kuchni z gwiazdkami Michelina, aby przygotować smaczny, łatwy i pożywny posiłek na świeżym powietrzu.

Na dowód tego podajemy kilka najlepszych pomysłów na obozowe dania.

Kociołek Farmera

Mnóstwo aromatycznych warzyw i odrobina chilli sprawią, że smaczny posiłek ogrzeje Cię od wewnątrz. I w dodatku jest wegański!

© Explore the Outdoors, 2020

Składniki dla 2 osób

– 1 czerwona cebula

– 1 ząbek czosnku

– Olej chili

– 800 g ziemniaków

– 500 g grzybów

– 250 g fasoli

– Cebula dymka

– 2 kolby kukurydzy

– Opcjonalnie: (wegańskie) smażone kiełbaski

– Sól, pieprz i pietruszka do smaku

Przygotowanie

  1. Drobno posiekać czerwoną cebulę i czosnek i namoczyć (najlepiej na noc) w oleju chilli.
  2. Pokroić ziemniaki, grzyby i fasolę w drobną kostkę.
  3. Cebulę i czosnek krótko podsmażyć. Następnie dodajemy pokrojone w kostkę ziemniaki i smażymy je.
  4. Kiedy ziemniaki będą już prawie gotowe, dodać resztę warzyw i smażyć wszystko od czasu do czasu mieszając.
  5. Doprawić do smaku solą, pieprzem oraz pietruszką i odłożyć na bok.
  6. Podsmażyć kolby kukurydzy i wegańskie kiełbaski (jeśli je masz) na odrobinie oleju.

Bon Appétit!

Kremowy makaron w sosie z białego wina i grzybów

Jedno z naszych ulubionych potraw: to kremowe danie wegetariańskie jest stworzone do rozkoszowania się nim pod gwiazdami. Najlepiej podawać z resztą wina, które zostanie z gotowania.

© take an adVANture, 2020

Składniki dla 2 osób

– ok. 300 g makaronu (w zależności od tego, jak bardzo jesteś głodny!)

– 1 filiżanka śmietany

– 400 g grzybów

– 1 cebula

– 2 ząbki czosnku

– 0,3 litra białego wina

– świeża pietruszka

– 1 małe opakowanie tartego parmezanu

– 3 łyżki stołowe oleju

– cukier, pieprz i sól

Przygotowanie

  1. Włożyć makaron do garnka ze sporą ilością osolonej wody i gotować do momentu, gdy będzie al dente.
  2. Odcedź wodę i zawiń garnek w ręcznik przed odłożeniem go na bok (jeśli masz dwa palniki, zarówno makaron, jak i sos mogą być przygotowane w tym samym czasie).
  3. Cebulę i grzyby pokroić, a czosnek drobno posiekać.
  4. Następnie smażyć cebulę na patelni z rozgrzanym olejem, aż się zeszkli. Dodaj czosnek i grzyby i podsmaż je.
  5. Kiedy grzyby osiągną pożądaną konsystencję, stopniowo deglazuj z białym winem i gotuj na wolnym ogniu przez około 10 minut.
  6. Na koniec dodać śmietanę, posiekaną natkę pietruszki, cukier i krótko doprowadzić do wrzenia. Doprawić sos solą i pieprzem do smaku.
  7. Makaron zalać sosem z białego wina w garnku i lekko podgrzać. Zamieszaj i gotowe! Posypać parmezanem i podać.

Bon Appétit!

Migdałowe kulki energetyczne z żurawiną i kokosem

Zdrowa przekąska: domowe kuleczki energetyczne są idealnym paliwem na szlaki. Zapewnia duży zastrzyk energii i składników odżywczych, bez obciążania żołądka.

Składniki

– 1 filiżanka daktyli bez pestek

– 1 filiżanka niesolonych migdałów

– ¼ filiżanki płatków owsianych

– ¼ filiżanki rozdrobnionego orzecha kokosowego i wiórków kokosowych do dekoracji

– ¼ filiżanki żurawiny

– ¼ filiżanki nasion chia

– szczypta soli

– miód lub syrop z agawy do smaku

Przygotowanie

  1. Daktyle zblenduj tak, aby otrzymać gładką, klejącą masę.
  2. Następnie dodaj migdały i także rozdrobnij je na małe kawałki.
  3. Gdy wszystko dobrze się wymiesza, zeskrob mieszankę do miski i dodaj pozostałe składniki. Teraz najlepiej ugniatać wszystko rękoma w jedną kulę.
  4. W zależności od konsystencji i Twoich preferencji, możesz dodać miodu, aby wszystko jeszcze lepiej się połączyło. Albo, jeśli wolisz opcję wegańską, użyj syropu z agawy. Wedle uznania można dodać także dodatkowe przyprawy (np. sól, gałkę muszkatołową, skórkę z cytryny, wanilię).
  5. Na koniec uformować małe kulki i otoczyć je w kokosie.
    Przechowywać je w pudełku termicznym, gdzie utrzymają świeżość przez kilka tygodni.

Bon Appétit!

Wyposażenie kempingowe dla Ciebie!

Poszukujesz wyposażenia kempingowego by ruszyć ku przygodzie? Kuchenki turystyczne, garnki, naczynia turystyczne i wiele więcej – wszystko to znajdziesz w internetowym sklepie outdoor ADDNATURE.

Tags: