Sustainability

— odzież wytwarzana zgodnie z zasadami odpowiedzialności i zrównoważonego rozwoju
Ekologiczne ubrania: producenci, marki, wytwarzanie

W dzisiejszych czasach w branży odzieżowej bardzo szybko zyskuje na znaczeniu wymiar etyczny. Dzieje się to równolegle za wzrostem świadomości tych kwestii wśród konsumentów. Gdy więc niesione falą nieustannie zmieniających się mód wielkie marki zalewają rynek tanią odzieżą niskiej jakości, firmy odpowiedzialne społecznie, obejmując przeciwny kurs, oferują ubrania wytwarzane w oparciu o zasady zrównoważonego rozwoju. Tak zwana moda zrównoważona w jak największym stopniu uwzględnia zarówno kwestie ekologii, jak i człowieka, walcząc z trapiącym branżę odzieżową zjawiskiem jednorazowości.

Do najbardziej negatywnych zjawisk w taniej modzie jednorazowej zalicza się stosowanie w procesach produkcyjnych szkodliwych dla środowiska środków chemicznych. Wprowadzanie do sprzedaży taniej odzieży masowej przyczynia się do popularyzowania kultury jednorazowości, w której konsumenci mają nieustannie kupować nowe ubrania. Ponadto warunki pracy pracowników szyjących odzież na rzecz marek jednorazowych są bardzo wątpliwe – w najgorszych wypadkach tanie marki wyzyskują swoich pracowników, klientów i całą planetę. Mowa więc o problemie o ogromnym znaczeniu w skali globalnej. Na szczęście w ostatnich latach uruchomiono działania mające na celu zaradzeniu tym niekorzystnym zjawiskom. Ekologiczność odzieży to kwestia, do której Addnature przywiązuje ogromną wagę. Odzwierciedlają to dokonywane przez nas przy tworzeniu zestawu oferowanych marek odzieży wybory, które charakteryzuje rozsądek i odpowiedzialność. Oferujemy ubrania, sprzęt sportowy i turystyczny, które spełniają współczesne wyśrubowane wymagania.

„Kwestie zrównoważonego rozwoju w działaniu mają szczególnie duża wagę w branży odzieży sportowej i turystycznej, gdyż charakter użytkowania tych produktów sprawia, że są one szczególne narażone na skrajne warunki eksploatacji, a to wymaga dbałości o trwałość i efektywność ubrań.”

Certyfikaty, materiały i decydująca rola charakteru produkcji

Odzieży ekologicznej przyznaje się różne certyfikaty, a proces certyfikacji jest obwarowany różnorodnymi kryteriami. Do dość powszechnie rozpoznawanych w Finlandii certyfikatów można zaliczyć na przykład Öko-Tex. Warunkiem przyznania produktowi świadectwa Öko-Tex jest, by był on wytwarzany przy zastosowaniu ograniczonej ilości chemikaliów. Z kolei przyznanie certyfikatu GOTS (Global Organic Textile Standard), którego przedmiotem są kwestie odpowiedzialności społecznej, świadczy, że proces wytwarzania odzieży – poczynając od pozyskiwania surowców, a kończąc na produkcie gotowym – charakteryzują właściwe standardy etyczne. Innym cieszącym się silną pozycją certyfikatem odzieży ekologicznej jest Bluesign®, poświadczający ekologiczność całości procesu produkcji ubrań. W tej chwili do najbardziej ekologicznych materiałów zalicza się różnorodne włóka z recyklingu, konopie i lyocell. Warto jednakże przy tym pamiętać, że o etycznym wymiarze odzieży nie świadczy sam tylko typ użytej do jej wytworzenia tkaniny – niezwykle istotny jest również sposób produkcji. Jeśli więc natrafimy na markę odzieżową, która tytułuje się „ekologiczną”, warto spojrzeć na strony internetowe takiej firmy – tam z reguły bez problemu się zorientujemy, na ile poważnie traktuje ona kwestie ekologii.

Odzież ekologiczna to świadomy wybór, który opłaca się z wielu powodów

Współczesny świadomy konsument przy wybieraniu ubrań uwzględnia różne kwestie: oprócz tkaniny, ważny jest też sposób i warunki produkcji oraz trwałość. Jeżeli wybrana sztuka odzieży jest trwała, a do tego przy jej wytwarzaniu uwzględniono

kwestie ekologiczne w opozycji do jednorazowości, produkt będzie służył dłużej, a więc jego zakup jest dla nabywcy opłacalny także pod względem czysto finansowym. Wybierając ubrania trwałe, unikamy niepotrzebnych wydatków na odzież niskiej jakości i szybko ulegającą zniszczeniu, którą trzeba bardzo często wymieniać na nową. Tak więc, choć pierwotny wydatek ponoszony na zakup ubrania wysokiej jakości wymaga zainwestowania nieco większej ilości pieniędzy, w ostatecznym rozrachunku jest to inwestycja opłacalna. Jak widać, przyczyn, dla których warto kupować spełniające standardy etyczne tekstylia, jest wiele. Kwestie zrównoważonego rozwoju mają szczególne znaczenie w branży odzieży sportowej i turystycznej, gdyż charakter użytkowania tych produktów sprawia, że są szczególne narażone na skrajne warunki eksploatacji, a to tym bardziej wymaga dbałości o trwałość i efektywność ubrań. Odzież wytworzona zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju, gdzie zaprojektowaniu i doborowi materiałów poświęcono czas i wysiłek, to dla osób, które często trenują lub oddają się aktywnościom na świeżym powietrzu bez dwóch zdań mądry i właściwy wybór. Jeżeli poza jakością i trwałością uwzględnimy zrównoważony rozwój i wybierzemy ubranie ekologiczne, wygrają i skorzystają wszyscy – zarówno przyroda, jak i ty!

Odpowiedzialny wybór – zakup odzieży wiarygodnych marek

Addnature wyznaje zasadę, że odpowiedzialnego społecznie sprzedawcę odzieży i sprzętu sportowego i rekreacyjnego poznaje się po tym, że okazuje preferencję dla marek ekologicznych i te marki wdraża do swojego asortymentu. Z punktu widzenia dobrobytu i ciągłości, możliwość wyboru produktów powstających w zgodzie z zasadami etyki jest kwestią o decydującym znaczeniu dla całej planety. Powołując się na to twierdzenie, my również wybraliśmy do swojej oferty marki odzieży charakteryzujące się w najwyższym stopniu etycznością procesów produkcyjnych. Pozwoli to naszym klientom dokonywać wyboru swoich ubrań sportowych i turystycznych z poszanowaniem zasad zrównoważonego rozwoju, czyli kupować ciuchy z czystym sumieniem. Na rynku działają wiarygodne marki, posiadające w ofercie ubrania i produkty sportowe i turystyczne wytworzone w sposób zgodny z zasadami odpowiedzialności społecznej. Niżej opis dostępnych w naszej ofercie najbardziej znanych marek odpowiedzialnych, których ekologiczna oferta obejmuje zarówno odzież, jak i sprzęt sportowy i rekreacyjny.

Houdini

Szwedzka Houdini to marka ekologiczna, dla której zrównoważony rozwój i recykling są kluczowe. Marka była pionierem stylu „na cebulkę”, czyli odzieży wielowarstwowej. Wytwarza pełną gamę ekologicznej odzieży sportowej i turystycznej, poczynając od bielizny, a na kombinezonach kończąc, nie zapominając oczywiście o ciepłych dodatkach. Do 91 % projektowanych przez tę znaną ze swojego ekologicznego stylu firmę ubrań produkuje się bądź z materiałów pozyskanych z recyklingu, nadających się do recyklingu, biodegradowalnych, bądź posiadających certyfikat Bluesign®. Houdini jest też pionierem w branży odzieży ekologicznej, a jej ubrania po zakończeniu użytkowania są kompostowane przy współudziale sztokholmskiego ogrodu biodynamicznego Rosendals Trädgård. Dzięki temu firma ogranicza do minimum wytwarzany przez siebie w toku procesów produkcyjnych ślad węglowy – w niektórych sytuacjach może on być wręcz ujemny. Produkty Houdini

Norrøna

Norrona jest znana wśród najzagorzalszych sportowców z projektowanych przez siebie ubiorów i dodatków, wytwarzanych na tyle dobrze, że znakomicie się sprawdzają choćby w niezwykle wymagających i trudnych norweskich warunkach klimatycznych. Ponadto Norrona jako pierwsza w Europie wprowadziła do swojej odzieży wodoodporną funkcję Gore-Tex®, a jej innowacje techniczne w tekstyliach niemal nie mają granic. Jednocześnie wszystkim działaniom firmy przyświeca nieustannie zasada zrównoważonego rozwoju. Norrona to stale przedsiębiorstwo rodzinne, o niemal stuletniej tradycji. W kolekcjach kluczowa jest właśnie trwałość, stąd wybierając odzież tej marki zyskujemy pewność, że nie będziemy musieli wkrótce kupować kolejnych ubrań. Ponadto Norrona corocznie przekazuje do 1 % całościowej kwoty swoich dochodów na organizacja działające na rzecz zrównoważonego rozwoju i ochrony środowiska. Produkty Norrøna

Haglöfs

Znana każdemu Finowi marka Haglöfs to brand ekologiczny, którego synonimem nazwy mogłaby być „trwałość”. Nabywając choćby płaszcz Haglöfs, można być pewnym, że stanie się on dla użytkownika pewnym i niezawodnym kompanem na długie lata. Trwałość w odzieży opracowywanej przez Haglöfs jest absolutnie pierwszej klasy, i to nie tylko dzięki zastosowaniu w niej najnowszych rozwiązań technologicznych, do jakich zalicza się na przykład wodoszczelny Gore-Tex®. Haglöfs uwzględnia troskę o przyrodę i kwestie etyczne w pełnym zakresie prowadzonej działalności, poczynając od zapewniania odpowiednich warunków swoim pracownikom i zagwarantowania im komfortu pracy. Haglöfs jest ponadto członkiem fundacji Fair Wear Foundation, która zajmuje się ochroną środowiska, a warunkiem członkostwa w której jest spełnienie przez producenta odzieży bardzo wyśrubowanych kryteriów z dziedziny odpowiedzialnego biznesu. Produkty Haglöfs

Icebreaker

Icebreaker to – inaczej niż można by sądzić po nazwie – producent ciepłej odzieży, odziewający turystów od stóp do głów w swoje ubrania z wełny merynosów. Filozofia marki, stawiającej ogromny nacisk na wartości ekologiczne, przewiduje, by oddziaływanie procesu wytwarzania odzieży na środowisko naturalne było jak najmniejsze. Jako że materiałem do produkcji odzieży jest odnawialny surowiec naturalny, jakim jest wełna, Icebreaker nie musi pozyskiwać dodatkowo surowców do produkcji tkanin. Trudno sobie wyobrazić bardziej ekologiczny proces produkcji, uwzględniając zarówno kwestię samego materiału, jak i fakt, że przy hodowli owiec nie stosuje się zabiegów mulesingu. Mowa więc o jak najbardziej etycznym podejściu do hodowli. Co więcej, odzież wytworzona z wełny merynosów charakteryzuje się niezwykłą trwałością i jest naturalnie oddychająca – co oznacza, że w ubraniach Icebreaker trudno zmarznąć i trudno się spocić. Produkty Icebreaker

Woolpower

Działająca od 1969 i posiadająca siedzibę w północnoszwedzkiej prowincji Jämtland firma Woolpower wytwarza ciepłą odzież turystyczną. Skłania się do wykorzystywania w

swojej produkcji materiałów ekologicznych, jak wełna merynosów, czy też opracowanego przez siebie na bazie wełny materiału o nazwie frotte wełniane. Woolpower w procesie produkcji uwzględnia dobrostan owiec, pozyskuje więc wełnę tylko od hodowców spełniających wymagania odpowiedzialności w biznesie. Stąd gdy kupujesz coś tej marki, masz pewność, że owce nie były poddawane mulesingowi, a więc czemu nosisz swoje ubrania bez wyrzutów sumienia. Stosowane przez Woolpower procesy produkcyjne oraz starannie prowadzone prace badawczo-rozwojowe przekładają się na trwałość produkowanej odzieży. Tak więc odzież Woolpower do wybór zrównoważony pod wieloma względami. Produkty Woolpower

Patagonia

Powstała w 1953 w Kalifornii marka Patagonia to działająca w zgodzie z zasadami etyki firma, kierująca swoje produkty do turystów. Pierwotnie przedsiębiorstwo wytwarzało sprzęt wspinaczkowy, a dzisiaj produkuje szeroką gamę odzieży i wyposażenia turystycznego, zachowując przy tym zasady odpowiedzialności biznesowej. W doborze materiałów i w procesach produkcyjnych uwzględnia wymagania dotyczące ochrony środowiska. Patagonia prowadzi też swój program pod nazwą Worn Wear®. Jego założeniem jest wydłużenie do maksimum okresu użytkowania odzieży, co realizuje się formie zbiórek i napraw ubrań, prowadzonych przy okazji najróżniejszych imprez i wydarzeń, a także w organizowanych przez firmę punktach ulicznych. Program ma sprawić, by konsumenci kupowali mniej, a wysokiej jakości odzież marki Patagonia oddawali do naprawy. Produkty Patagonia

Lundhags

Szwedzki Lundhags to marka wyznająca wartości ekologiczne i zrównoważonego rozwoju. Firma wytwarza trwałe i jakościowe ubrania i sprzęt turystyczny. Produkty opracowuje się z uwzględnieniem skandynawskich warunków klimatycznych i związanych z nimi wyzwań. Poza trwałością i długim okresem użytkowania produktów, działająca w branży od 1932 roku firma przykłada też ogromną wagę do jakości swojej odzieży. Jakość ta jest elementem zrównoważonego rozwoju. Każda sztuka wytwarzanej przez Lundhas odzieży jest chroniona powierzchniowo substancjami niezawierającymi fluorowcopochodnych węglowodorów. Wybierając odzież tej marki kupujący ma pewność, że przyczynia się do ochrony środowiska przed szkodliwymi substancjami trującymi, stosowanymi przez większość innych producentów ubiorów turystycznych. Produkty Lundhags

Klättermusen

Szwedzka marka Klättermusen to synonim niepowtarzalnego image’u i przepięknego designu. Zaprojektowane ze smakiem ubrania i sprzęt turystyczny produkowane są ze świadomością i uwzględnieniem potrzeb przyrody. Ta działająca od 1975 marka odzieżowa podkreśla, że jej procesy produkcyjne, zarówno w odniesieniu do ubrań, jak i do sprzętu, gwarantują odporność nawet na skrajne warunki pogodowe oraz trwałość przy uprawianiu pełnej gamy zimowych dyscyplin sportowych. Uzupełnieniem stosowanych przez Klättermusen rozwiązań technologicznych i materiałów jest to, że firma za kluczowy punkt wyjścia w wytwarzaniu odzieży uznaje ich jak najdłuższą trwałość i absolutną niezawodność na lata, i to niezależnie od sposobu i częstotliwości

użytkowania. Tak więc odzież Klättermusen to wybór mądry, uwzględniający kwestie ochrony przyrody i odwdzięczający się użytkownikowi przez długie lata. Produkty Klättermusen

Reima

Fińska marka Reima to świetnie znany na krajowym rynku producent odzieży dziecięcej, ubierający już bez mała drugie pokolenie małych Finów. Do swoich wartości Reima zalicza korzystanie z ekologicznych materiałów, wydłużony cykl użytkowania ubrań oraz stałe monitorowanie prowadzonej działalności pod kątem jej oddziaływania na przyrodę. Reima nadzoruje i wspiera także swoich kontrahentów, dążąc do zagwarantowania, by całość procesu przebiegała w sposób przyjazny dla środowiska. W firmie wdrożono ponadto kodeks postępowania (Code of Conduct), którego spełnienie jest warunkiem nawiązania współpracy z Reima przez nowych kontrahentów. Kodeks obejmuje między innymi kwestie warunków pracy i wymagania dotyczące przestrzegania praw człowieka, jakich przestrzeganie jest obowiązkiem każdego podmiotu zawierającego umowy z Reima. Tak więc poza wspieraniem fińskiego producenta, kupując produkty Reima wspierasz firmę, która w produkcji nie wyzyskuje ludzi ani nie naraża ich praw. Produkty Reima

Fjällräven

Szwecja jest zagłębiem producentów odzieży szczycących się etyką w biznesie, a spośród nich z pewnością do najbardziej rozpoznawalnych należy Fjällräven. Jest tak już choćby ze względu na długą tradycję marki. To działająca w zgodzie z zasadami etyki w biznesie firma, traktująca znaczenie trwałości swoich wyrobów jako jeden z istotnych czynników przyczyniających się do dobrobytu na świecie. Wykorzystywane przez Fjällräven topowe materiały opracowano rzeczywiście z wykorzystaniem najnowszych technologii, co przekłada się na wydłużenie do maksimum okresu użytkowania tekstyliów. Ponadto Fjällräven kładzie szczególny nacisk również na dobór materiałów w fazie prac rozwojowych nad produktami. Firma poza monitorowaniem własnej produkcji kontroluje również procesy wytwórcze u dostawców materiałów. Ma to na celu zagwarantowanie zgodności całego procesu powstawania odzieży z zasadami etyki biznesowej. Fjällräven to pod każdym względem dobry wybór, uwzględniający zrównoważony rozwój i ochronę środowiska. Produkty Fjällräven

Obojętnie więc, na której firmy produkt ostatecznie się zdecydujesz, bez wątpienia będzie to wybór słuszny, gdyż będzie gestem poparcia dla zrównoważonego rozwoju i ekologii, a skorzystamy na nim wszyscy. Wybierając coś z oferty wymienionych działających w zgodzie z zasadami etyki marek, nabywasz odzież o długiej trwałości, przyczyniasz się do ochrony środowiska i masz pewność, że zatrudnione przy jej wytwarzaniu osoby są właściwie traktowane – ekologiczna odzież i etyczna marka to wybór, na którym wygrywają wszyscy!

ZNAJDZIESZ NAS RÓWNIEŻ NA

Copyright © Wszystkie prawa zastrzeżone